ro chi minh city

Live verslag vanuit Ho Chi Minh City (Saigon), Viet Nam van een werkvakantie van 3 maanden in een lokaal infectieziekten ziekenhuis in 2006... gevolgd door emigratie in 2007

Naam:
Locatie: Ho Chi Minh City, Vietnam

donderdag, september 07, 2006

Confessions on a third floor

(vrij naar Madonna... je moet toch wat om titels op te leuken, alhoewel het meteen al minder wordt als je het uit denkt te moeten leggen. Ik begreep dat haar show in bepaalde kringen weer flink wat stof deed opwaaien in het anders zo keurige NL van Donner en Rouwvoets... demonstraties, kamervragen... altijd spannend)

Even een paar lastige dagen gehad.
Toen ik hier aankwam had ik met een aantal dingen te kampen die je als een directe aanval op je persoonlijke integriteit zou kunnen zien: jetlag, hitte, (ernstige) verandering van leef- en werkomgeving, weinig sociaal verkeer.
De meesten van jullie weten ook dat ik het de laatste weken voor mijn vertrek wat minder strikt was in het overtuigd niet-roker zijn. Met andere woorden, binnen een week Saigon rookte ik een pakje Marlboro per dag (voor 65 cent per pakje, dat dan weer wel). Zie ook hotelkamer foto, beneden.


Dat kon natuurlijk niet zo doorgaan en dus moest er gestopt worden.
Afgelopen zaterdag had ik nog een feestje, deze maandag was een vrije dag in verband met Independence Day... kortom: zondag stoppen.
Inmiddels ruim 4 dagen verder en nog steeds clean... best trots op mezelf, had eigenlijk niet verwacht in de vreemde daar mee te kunnen copen. Tot ik me realiseerde wat voor dag het zondag was: zondag was het 3 september*.

Een ander ding waar je voor moet waken in het leven, zoals elke jongeman weet, is dat je niet verliefd moet worden op de barvrouw.
Inmiddels realiseer ik me - net op tijd - dat je dat ook niet moet doen als de barvrouw daar op allerlei manieren aanleiding toe geeft. Door je bijvoorbeeld mee uit eten te vragen, door af te spreken om mogelijk samen naar Ankor Wat te gaan voor 3 dagen, door me achterop haar (gele) brommer door Saigon te vervoeren en mee te nemen naar veraf gelegen cafeetjes voor koffie en ijs en dergelijke zaken. De barvrouw is namelijk een professionele flirt, en de barvrouw vertrekt bovendien vandaag voor een maand naar haar vriendje in ierland (De barvrouw had heus al wel eerder gezegd dat ze een vriendje in ierland had, maar ik koos er toen voor om dat niet te horen). Daarnaast is de barvrouw natuurlijk wel een ontzettend leuke vrouw om dingen mee te doen om het verblijf hier te veraangenamen, en dat gaan we dus ook gewoon doen... Verder leest de barvrouw mijn weblog soms en daarom noem ik even geen namen ;)

Goed, tot zover de valkuilen van grootstedelijk Vietnam en hoe daar weer uit te klimmen

Workwise ben ik inmiddels bevoegd om in de hoogste biosafety level cabinets hier te werken (CATIII heet dat hier), en dat heb ik zojuist ook gedaan... voelt op een of andere manier toch wat minder safe en sound dan in NL.
Verder heb ik deze week de page proofs van het laatste artikel van mijn proefschrift gefiatteerd, en dat stuk wordt waarschijnlijk deze week online gepubliceerd (Eur J Clin Microbiol Infect Dis) en kreeg ik van een ander tijdschrift een eerste versie van een artikel over echinococcose terug dat na minor revisions ook geaccepteerd zal worden (Diagn Microbiol Infect Dis). Dus dat gaat allemaal goed... helaas gaat het opzetten van mijn eigen proeven nog wat stroever, maar ik vermaak me.

O ja, ik heb voor $25 een prachtige acoustische gitaar gekocht (paars)!



ja... paars ja.

...en dit weekend ga ik voor het eerst een tripje doen, zonder barvrouw :)

lator
r

*3 september is zoals iedereen weet de enige dag waarop het zinvol is om met roken te stoppen, van oudsher. Want direct na het lowlands weekend; want tot nu toe is Bau de enige geweest die echt gestopt is en dat was per 3 september, en ook mijn twee enige ooit langer dan 6 mnd volgehouden pogingen dateren van een 3 september. Zoals bv. 3 september 2005 :)

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ken je babelfish? Dan heeft je vietnameese barvrouw jouw tekst natuurlijk in no time vertaald...hahaha!

gr, benedicte

03:35  
Anonymous Anoniem said...

Kut. 3 September gemist als stopdag. Nou ja... dan rook ik nog maar een jaartje door...

23:39  

Een reactie posten

<< Home